13. huhtikuuta 2014

Tarina katkeavista kynsistä

Kynsimasennus. 
Mulla.
Nyt.

Olin opiskelijaristeilyllä 23.-25.3.2014 ja matka Tukholmasta takaisin Suomeen ei ollut kovin ruusuinen. Yksi mun kynsistä halkesi ikävästi tanssilattialla. Kyllä. Tanssilattialla. En vieläkään osaa sanoa, että mitä tarkalleen ottaen tapahtui. Yhdessä hetkessä tanssin kavereiden kanssa, seuraavassa hetkessä "apua, mitä mun kynnelle kävi?!" Jäi tanssit siihen, kun piti tutkia vammoja. Olin kuitenkin ollut niin viisas, että olin lähtenyt hytistä hakemaan ensiapua: laastareita. Niitä olin sitten laittanut monta. Tarkalleen ottaen kaikki ne, mitä lompakosta sattui löytymään. Sormi oli muuten hyvin teipattu, se laastaritukko oli meinaan aika paksu! Taisi niitä laastareita kuusi vai seitsemän siinä olla ensiapuna... 

Kynsi säilyi kuin säilyikin suurin piirtein kasassa kotiin saakka, jossa hyökkäsin kunnon ensiapupakkauksen kimppuun. Voin kertoa, että kynsiviila, -liima ja silkkikuitu olivat sillä hetkellä kavereita! Sain kynteni pelastettua, mutta mua masensi ajatus paikatusta kynnestä. Mulla harvoin katkeilee kynnet, mutta nyt napsahti. Ja parin viikon sisällä muuten napsahti kaksi muutakin kynttä. Toinen peräti kahdesta kohtaa, eri päivinä tietenkin. Vasemman pikkurillin kynsi repeytyi viistosti lähes kokonaan irti ja rehellisesti sanottuna mua hieman pelottaa sen tuleva kohtalo. Onneksi sentään oikeassa kädessä etusormen kynsi on saanut vain pari pientä halkeamaa. Mutta valitettavasti se on osumien takia hieman muotopuoli. Nyt mulla sitten onkin kynsissä paikkoja jaeltavaksi vaikka naapureille... 

Harmi vaan, että tää risteilyllä paikattu kynsi oli päättänyt kasvaa. Todellisuudessa kasvaminen tarkoitti sitä, että muutama päivä sitten paikka antoi periksi kasvettuaan riittävän pitkälle. Ja nyt mun vasemman käden keskisormen kynsi on nysä. Vapaata kasvua ei kyseisessä kynnessä enää näy... Haavemaailmassahan kynsi olisi toki kasvanut, mutta paikka kestänyt sen saavuttaessa vapaan kasvun ja mulla ei mitään nysäkynttä olisi koskaan tullutkaan. 

Mua masensi ajatus kynsien lakkaamisesta, kun niissä oli paikkoja. Siitä voitte varmaan arvata miten paljon masentaa nyt katsoa tuota sormenpäätä?! Onneksi se ei sentään ole kipeä enää. 

Rakkaat kynsijumalat, mitä niin kamalaa mä oon tehnyt saadakseni teidät raivoihin? 
Mun pieni mieli ei ymmärrä tätä enää ollenkaan. 
Haluatteko, että teen rovion kaikista mun kynsilakoista? 
Lahjoitan ne pois?
Palvon teitä ostamalla lisää lakkoja?
Mitä mun pitää tehdä, että saan teidät viimein leppymään? 
Tätä vihanpitoa on jatkunut jo useamman viikon.
Ja nyt mä haluan mun kynteni takaisin, kiitos! 

(Mulla on teille toinenkin tarina kerrottavana siitä, mitä tapahtuu kun suututtaa kynsijumalat. Säästän sen kuitenkin yhteen tulevista postauksista. Kerron tän opettavaisen sadun sitten, kun esittelen kyseiset kynnet, joita tehdessä tarina sai alkunsa. Ja loppunsa.)


Nyt kuitenkin kynsiin, jotka on ensimmäiset laivalla tapahtuneen kynsionnettomuuden jälkeen. Halusin kynnen paikan pikaisesti piiloon, joten päädyin tutkimaan lakkalaatikkoani häpeissäni. Käteen tarttui OPIn Get Your Number -hiekkalakka ja siitä se ajatus sitten lähti. 


Swatc-tikkua toljottaessani olin varma, että en saa Get Your Numberia kerrostettua koskaan tarpeeksi, jotta se peittäisi kynnet kunnolla. Kerrankin uskoin itseäni ja jätin kokeilematta. Sen sijaan nappasin laatikosta OPIn Can't Find My Czechbookin (nimetön ja peukalo) ja I Saw... U Saw... We Saw... Warsaw...:in (loput kynnet). Cremejä sudin kynsille kaksi kerrosta ja niiden päälle kerros Get Your Numberia. Päällyslakkaa ei tällä kertaa löydy ollenkaan, kun Seche oli loppu eli siitä ei ollut iloa cremejen kuivattajana ja hiekan päällehän päällyslakka ei kuulu :) 

Nopeeta, helppoa ja yksinkertaista. Koska Get Your Number on sinipohjaista, ei kumpikaan cremeistä toista väriään luonnollisena. En kuitenkaan antanut sen haitata menoa, sillä tällä kertaa olin jopa osannut ennakoida asian. Ja onnekseni näistä tuli ihan kivat! :)


Käytetyt lakat:
Essie - First Base
OPI - I Saw... U Saw... We Saw... Warsaw...
OPI - Can't Find My Czechbook
OPI - Get Your Number

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti